Juhla Mokka -kahvin odotettu joulupakkaus saa tänä vuonna inspiraationsa piparkakkutaloista

3.11.2021

Joulunajan Juhla Mokka -kahvipaketit ovat tänä vuonna kuin pieniä piparkakkutaloja. Juhla Mokka tuo makunsa myös piparkakkuun uuden piparkakkureseptin muodossa. Resepti on tehty yhteistyössä Kinuskikissan kanssa.

Juhla Mokka juhlistaa vuoden 2021 joulupakkauksellaan joulun tekemisen ja valmistelun iloa. Piparkakkujen leipominen on varmasti monille suomalaisille se tutuin jouluperinne, jolla joulutunnelmaa luodaan. Piparkakkutaloa muistuttava kahvipakkaus on oiva joulun lahjaidea ja esimerkiksi tuliainen kylään mentäessä.

– Juhla Mokka -kahvin tärkeänä teemana on jo yli 40 vuoden ajan ollut intohimo tekemiseen. Olemme vuosien varrella nostaneet esiin ansioituneita tai lupaavia käsityöläisiä ja juhlistaneet tekemisen riemua. Jokainen meistä on tekijänä erilainen, ja toteuttaa asioita omalla tavallaan. Myös jokainen joulu on oman näköisensä, ja se on rikkaus. Haluamme Juhla Mokka -kahvilla tuoda esiin joulun tekemisen iloa, sillä iso osa joulun tunnelmasta syntyy puuhastelusta ja yhdessä olosta esimerkiksi kahvikupposen äärellä, Pauligin Suomen vähittäiskaupan markkinointipäällikkö Kati Kyllönen kertoo.

Piparkakut ovat tulleet Suomeen jo noin 1600-luvulla, ja niitä tarjoiltiin kahvin kanssa erityisesti juhlissa*. Piparkakkua ja kahvia yhdistää myös niiden elävä perinne. Molemmissa syntyy uusia trendejä joka vuosi. Kahvissa syntyy erilaisia makuja, piparkakuissa leikitellään sekä erilaisilla mauilla että muodoilla. Esimerkiksi tämän vuoden hitti on lovetut piparkakut, jotka on helppo ripustaa kahvikupin reunaan.

– Tummapaahtoiset kahvit ja piparkakut sopivat mauiltaan hyvin yhteen. Juhlakauden kahveihin kannattaa laittaa ripaus kardemummaa tai piparkakkumaustetta suodatinkahvin mukaan korostamaan joulutunnelmaa. Joulupöydän makupariksi suosittelen Juhla Mokka Tumma Paahto -kahvia piparijuustokakun kanssa, Pauligin kahvikouluttaja Jori Korhonen sanoo.

Kinuskikissalta Juhla Mokka -piparkakkuresepti

Sosiaalisen median vaikuttaja ja bloggari Sini Visa Kinuskikissa-blogista on kehittänyt Juhla Mokka -kahvia sisältävän piparkakkureseptin, jossa kahvia käytetään sekä taikinassa että paistetun piparin koristelussa.

– Klassikon uudistaminen oli haaste minun makuuni. Tein kahvilla ja piparkakkutaikinalla lukuisia kokeiluja ja päädyin lopulta siihen, että taikinaan lisätään kahvijauhetta sellaisenaan. Se tuo piparkakkuihin myös hauskaa struktuuria, kahvihippuset näkyvät piparkakuissa pieninä pisteinä. Piparkakuissa on lisäksi koristelu tärkeää, ja tällä kertaa käytin myös tomusokerikuorrutteeseen Juhla Mokka -kahvia, Visa kertoo.

– Reseptissä on lisäksi panostettu siihen, että se toimii vegaanisenakin. Mausteena on käytetty Santa Marian piparkakkumaustetta, jossa on mukana yhtä lempimausteistani, kardemummaa. Maustesekoituksissa on todellakin eroja ja Santa Marian piparkakkumausteessa on mielestäni optimaalinen yhdistelmä eri mausteita. Minulle on tärkeää, että resepti pysyy mahdollisimman tiiviinä ja yksinkertaisena, valmis maustesekoitus helpottaa leipomista. Taikina on myös pakastettavissa, hän jatkaa.

Sini Visa kertoo, että kahvi on inspiroiva raaka-aine. Kahvi oli mukana jo hänen ensimmäisissä kokkailuissaan lapsena. Hän muistaa, kuinka valmisti mokkavaahtoa, vaikka ei lapsena edes vielä ollut maistanut kahvia.

* Lähde: Anna-Liisa Mattila, Piparikirja. Atena Kustannus, 2001.

Linkit resepteihin:

Lisätietoja, kuva- ja haastattelupyynnöt:
Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig, p. +358 50 356 8359

Tuotetiedot:

Juhla Mokka 500 g suodatinjauhatus jouluisella pakkauksella
Juhla Mokka on hieno ja täyteläinen 100 % arabica-kahvisekoitus, joka valmistetaan parhaista ja vastuulliseksi varmennetuista Keski- ja Etelä-Amerikan sekä Afrikan kahvilaaduista. Tämän Suomen rakastetuimman kahvisekoituksen maku luodaan joka päivä alusta alkaen paahtimollamme.

Vaalea paahto (paahtoaste 1).

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green ja Poco Loco.  Vuonna 2020 Pauligin liikevaihto oli 920 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on yli 2 000 työntekijää 13 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.
www.pauliggroup.com