Juhla Mokka -kahvin salainen resepti syntyi makumatkalla 90 vuotta sitten

1.10.2019

Tänä syksynä 90-vuotista taivaltaan juhliva Juhla Mokka -kahvi (https://www.pauliggroup.com/fi/uutishuone/suomen-suosituin-kahvi-juhlii-...) syntyi vuonna 1929 Pauligin paahtimon 25. toimintavuoden kunniaksi ja tunnettiin alun perin nimellä Juhlasekoitus. Idean vaaleapaahtoisesta kahvisuosikista sai alun perin Pauligin tuolloinen toimitusjohtaja Eduard Paulig, yrityksen perustajien Gustav ja Bertha Pauligin poika.

Eduard Pauligille oli tärkeää tuntea kahvin alkuperä ja varmistaa sen laatu, minkä myötä hän matkusti uudenvuodenpäivänä 1927 viideksi kuukaudeksi Atlantin yli tutustumaan kumppaneihin ja kahvinviljelyyn. Tiuhaan saapuneet postikortit ja kirjeet Keski- ja Etelä-Amerikasta pitivät paahtimon väen ajan tasalla tärkeästä matkasta ja tarkoin valituista pavuista syntyi yksi Suomen ensimmäisistä merkkituotteista, Juhla Mokka -kahvi, joka saa tänäkin päivänä makunsa samojen alueiden kahvipavuista.

Yli 90 vuotta sitten tehty matka on ollut tärkeä etappi Pauligin rakentaessa hyviä ja pitkiä suhteita laadukkaiden raaka-aineiden hankintamaihin. Kahvin alkuperän syvällinen tunteminen on Pauligin vastuullisuustyön perusta myös tänä päivänä ja kahvin ostajat vierailevat alkuperämaissa säännöllisesti. Osa Pauligin pitkäaikaisista kumppanuuksista on lähtöisin jo Eduard Pauligin alkuperämaamatkalta.

Eduard Pauligin lähettämä postikortti vuoden 1927 alkuperämaamatkalta.

Alkuperämaamatkalla isoisän jalanjäljillä

Syksyllä 2018 myös Eduard Pauligin lapsenlapset Eduard Paulig ja Mikael Doktar lähtivät isoisänsä jalanjäljille katsomaan, miltä kahvin hankinta näyttää tänä päivänä. He vierailivat Costa Ricassa El Colorado- ja Montero Rivera -kahvitiloilla Pauligin kumppanin Volcafén opastuksella. Tutustu alla otteeseen Eduardin ja Mikaelin matkakertomuksesta sekä vuosien 1927 ja 2018 kuvapareihin alkuperämaamatkan varrelta.

27.11.2018 Costa Rica

”Voi kyllä sanoa, että hiljattain rakennettu Panaman kanava on yksi maailman suurista ihmeistä. Liikenne on massiivista, sillä laivoja kulkee yötä päivää: yhdessä vuorokaudessa kanavan läpi kulkee kymmenittäin höyrylaivoja. Olen iloinen, että sain nähdä kaiken tämän.” Eduard Paulig lyö pisteen matkapäiväkirjansa muistiinpanoihin ja pohtii jo seuraavaa maakohdettaan. Höyrylaiva Corinto irtoaa laiturista ja lähtee kohti Costa Ricaa.

Eduard Paulig (oik) kahvitilallisen seurassa vuonna 1927.

Eduard Paulig (oik) ja tilanomistaja don Alexis kahvipensasviljelmillä marraskuussa 2018.

Costa Ricassa El Colorado -kahvitilalle saavuttuaan Eduard Paulig kättelee vastaan tullutta tilanomistaja don Alexista ja hänen perhettään. Pauligin vientiyrityskumppani Volcafén Riley Thomson ja Carlos Manuel Ortiz Pérez vievät seurueen kahvipensaiden keskelle ja johdattavat heidät alustuksellaan kahvin maailmaan. Taustalla tilanomistaja don Alexis hymyilee levollisesti.

Myöhemmin iltapäivällä seurue jatkaa matkaansa kohti Montero Rivera -kahvitilaa. Hiljalleen alkanut sade on yltynyt rankkasateeksi, mutta hymy ei katoa seurueen huulilta, kun se tarkkailee perille päästyään kahvimarjasäkkien kertymistä kuorma-auton luokse. Kahvitilan pojan vantterissa käsissä kahvimarjat saavat lennokkaan kyydin mitta-astiasta kuorma-auton lavalle.

Kahvimarjat saavat Montera Rivera -kahvitilan pojalta lennokkaan kyydin kuorma-auton lavalle.

Seurue on kaikesta näkemästään vaikuttunut.

”Tämä oli ensimmäinen matkani kahvin alkulähteille ja kahviviljelmille. Ensikertalaiselle tietoa tuli paljon ja yritinkin oppia mahdollisimman paljon kahvin viljelyn ja kahvin käsittelyn eri vaiheista. Alkuperämaassa tehdään paljon arvokasta työtä, joista suuri osa on käsityötä. Koko prosessiin vaikuttavien muuttujien määrä on valtava. Hyvällä suunnittelulla ja systemaattisella työskentelyllä sekä viljelijöiden tukemisella ja käytännön neuvonnalla eli agronomian opein voidaan tuottaa laatukahvia kannattavasti”, Mikael kertoo.

”Minusta oli upeaa olla jatkamassa traditiota suhteiden ylläpitämisessä ja luomisessa. Paulig on ollut mukana tukemassa kestävää kehitystä alkuperämaissa jo kymmeniä vuosia, mutta työ ei ole vielä valmista, jos koskaan. Työn on jatkuttava herkeämättä, jotta kaikki arvoketjun osapuolet sekä luonto voivat hyvin”, Eduard summaa matkan annin.

Raakakahvin aistinvaraista arviointia vuonna 1927.

Eduard Paulig arvioimassa Volcafén raakakahvia Costa Ricassa marraskuussa 2018.

Kuvat: Hannu Laakso & Eduard Paulig