Pauligin Santa Maria ja Martat kannustavat lisäämään mausteilla makua arkiruokaan

14.2.2022

Makumatkailu on kasvattanut viime vuosien aikana suosiotaan, mutta suomalaiset ovat edelleen melko yksipuolisia maustajia. Arkiruoan kanssa käytetään perinteisesti suolaa ja pippuria. Pauligin Santa Maria ja Martat ovat aloittaneet yhteistyön, jonka avulla tuodaan mausteilla lisää makua suomalaisten lautasille.

Arkiruokaa valmistetaan usein kiireessä ja automaattiohjauksella eikä ruoan maustamiseen ehditä tai jakseta paneutua. Pauligin keittiömestari Petteri Kanerva ja Marttojen kotitalousasiantuntijat haluavat kutsua suomalaiset laajentamaan makupalettiaan ja kokeilemaan maustamista rohkeammin.

Makua ja vaihtelua arkeen mausteilla

Kanerva ja Marttojen ruoka- ja ravitsemusasioiden kehittämispäällikkö Maija Soljanlahti kertovat helpot niksit tasapaksujen makujen välttämiseksi:

– Yrtit sekä kuivattuina että tuoreina ovat loistava keino hakea vaihtelua niin arki- kuin juhlaruokaankin. Jos arki maistuu lattealta ja makaronilaatikkomelankolia vaivaa, makaronilaatikkoon kannattaa lisätä mukaan ripaus vaikkapa timjamia tai rosmariinia, Kanerva kannustaa.

– Useasti myös uskotaan ettei lasten ruokia kannata maustaa. Tämä on mielestäni harhaluulo. Ainoastaan liiallista suolan käyttöä kannattaa välttää. Erilaisiin makuihin kannattaakin totutella jo pienestä pitäen esimerkiksi tutustumalla uusiin mausteisiin yksi kerrallaan, Soljanlahti sanoo.

– Lapsille on tärkeää päästä osallistumaan ruoanlaittoon, ja mausteiden lisääminen on yksi helpoimmista tavoista ottaa lapsi mukaan kokkaukseen. Ruokaa kannattaa myös maistella eri vaiheissa valmistusta, jolloin lapsi ja aikuinenkin oppii sen, miten mikäkin uusi mauste kokonaisuuteen vaikuttaa, Soljanlahti jatkaa.

– Myös valmiit maustesekoitukset ovat hyvä keino tutustua uusiin makuihin. Maustesekoituksissa mausteiden mittasuhteet on valmiiksi mietitty tasapainoiseksi kokonaisuudeksi, eivätkä kaikki maustesekoitukset suinkaan sisällä paljon suolaa. Suolapitoisuuden voi tarkistaa purkin kyljestä, ja mikäli mausteessa on sitä jo tarpeeksi, ei sitä tarvitse ruokaan enää erikseen lisätä, Kanerva muistuttaa.

Pauligin keittiömestarin vinkit mausteiden käyttöön

Mausteet kannattaa lähes aina herätellä kuumentamalla niitä hetki öljyssä.

– Herkempien mausteiden, kuten esimerkiksi tuoreiden yrttien osalta kuumennus kannattaa tehdä hyvin varovasti, jotta mausteet eivät pääse palamaan. Toinen vaihtoehto makujen esilletuomiseen on marinointi, jossa mausteet pääsevat vaikuttamaan ruokaan pidemmän aikaa. Myös mausteiden pikkelöintiä kannattaa kokeilla, esimerkiksi pikkelöidyt viherpippurit ovat herkullisia, Kanerva neuvoo.

Mausteiden käytössä Kanerva kannustaa monipuolisuuteen ja rohkeuteen, mutta ei hullunrohkeuteen.
– Suosittelen lämpimästi rikkomaan rajoja ja kokeilemaan esimerkiksi yrttejä suolaisten ruokien lisäksi myös jälkiruoissa, leivonnassa ja juomien maustajana. Nyrkkisääntönä mainittakoon, että maistaminen on ruoanlaitossa kaiken a ja o. Mausteita on helppo lisätä, mutta todella vaikeaa ottaa pois.

Mausteita ei kannata heittää hukkaan – hävikkiä voi välttää tekemällä omia mausteseoksia

Kuivat mausteet säilyvät parhaiten kuumuudelta, vesihöyryltä ja valolta suojattuina.

– Perinteinen liesituulettimen päällä oleva maustekaappi on siis huonoin mahdollinen paikka säilyttää mausteita keittiössä, Kanerva kertoo.

Mikäli jokin mauste uhkaa vanhentua, se kannattaa nostaa esiin vaikkapa pöydän reunalle ja ideoida useammin ruokia, joissa maustetta voi käyttää.

– Maustepussien lopuista voi tehdä myös omia maustesekoituksia, kunhan ensin opettelee maustamisen perusteet. Mikäli mausteet ovat reilusti yli parasta ennen päivän ja niiden maku on laimentunut, kannattaa mausteita hyödyntää vaikka askartelussa, jotta voidaan välttää ruokahävikkiä, toteaa Soljanlahti.

Yhteistyöllä maustetietoutta suomalaisille

Pauligin Santa Maria ja Martat edistävät yhteistyössä maustetietouden levittämistä kaikille suomalaisille. Marttakoulun Maustaminen-sivut ja Makua mausteilla -reseptivihko on toteutettu yhteistyössä Santa Maria -brändin kanssa. Martat ja Paulig järjestävät teemavuoden aikana maustamiseen liittyviä ruokakursseja ja tapahtumia. Lisäksi uusia ruokaohjeita julkaistaan vuoden aikana sekä Marttojen että Santa Marian kotisivuilla

Tutkittua tietoa mausteista

Pauligin Kantarilla muutama vuosi sitten teettämän tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia suomalaisista käyttää kuivattuja mausteita vähintään viikottain, yli kolmannes päivittäin. Keskimäärin suomalaiset käyttävät kotonaan 3,6 erilaista maustetta. Yleisempiä mausteita ovat pippurit ja muut yhtä makua sisältävät mausteet, kuten paprikajauhe. Vain 15 prosenttia kuivien mausteiden käyttäjistä kokeilee uusia mausteita. Kaukana totuudesta ei siis ole uskomus siitä, että suomalaisten lempimausteet ovat suola ja pippuri.

Näiden jälkeen seuraavaksi suosituimpia mausteita ovat yrtit ja leivontaan käytettävät mausteet, joita molempia löytyy yli 70 prosentilla vastaajista. Chilimausteet kuuluvat reilun puolen vastaajista maustekaappiin. Noin kolmannes kuluttajista käyttää myös maustesekoituksia säännöllisesti. Suurin este mausteiden käytölle on tutkimuksen mukaan oman kotikokkailun vähyyden ohella usko omiin kokkaustaitoihin ja erityisesti mausteiden käyttöön.

Lähde: Lähde: Kantar online -maustetutkimukset 2019, N = 562 / 670.

Pauligin keittiömestari Petteri Kanerva: ”Nyrkkisääntö numero yksi ruoanlaitossa: muista maistaa!”

Maustemyyttejä

Näin valmistat ranskalaisen kahvinautinnon

Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig, p. +358 50 356 8359

Pauligista
Paulig on perheomisteinen elintarvikeyritys, joka rakentaa uutta ja vastuullista ruokakulttuuria – sekä ihmisille että maapallolle. Pauligilta saa kaikkea maistuvaa: kahvia ja kylmiä juomia, Tex Mex- ja snacks -tuotteita, mausteita sekä kasvipohjaisia vaihtoehtoja. Yrityksen brändejä ovat Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green, Poco Loco ja Liven.  Vuonna 2020 Pauligin liikevaihto oli 920 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa on noin 2 400 työntekijää 14 eri maassa. He kaikki panostavat lupaukseen ”For a life full of flavour”.
www.pauliggroup.com