Rakastettu ja vihattu suomalainen kahvi – Paulig pureutuu kansainvälisenä kahvipäivänä 1.10. kahvikulttuurin myytteihin

20.9.2018

Suomalaiset ovat kahvinjuonnin maailmanmestareita, ja 91 % juo kahvia vähintään kerran päivässä. Kahvikulttuuriin liittyy Suomessa myös monia uskomuksia. Paulig avaa kansainvälisen kahvipäivän kunniaksi faktat näiden myyttien takaa ja nostaa päivän tähdeksi suomalaisten rakastaman Juhla Mokka -kahvin.

Suomessa kulutetaan 12,2 kg raakakahvia per henkilö vuodessa. Päivittäin maassamme juodaan yli 2 miljoonaa kupillista kahvia. Vuodessa suomalaiset ostavat keskimäärin 10 kiloa kahvia eli Juhla Mokka -kahvissa mitattuna noin 20 paketillista per henkilö. Vuositasolla mitattuna kahvinkulutus per henkilö on noin tuhat kupillista.

Suomi on ainoa maa, jossa maailman mittapuussa melko harvinainen vaaleapaahtoinen kahvi on suosituinta. Tämä johtuu siitä, että vaaleapaahtoista kahvia voi valmistaa vain puhtaasta vedestä ja laadukkaimmista kahvilaaduista, jotta sen rikkaat makuvivahteet ovat selkeästi havaittavissa. Esimerkiksi suomalaisten suosima perinteinen Juhla Mokka on paahtoasteeltaan vaalea (1).

Vaaleapaahtoisen kahvin suuresta suosiosta huolimatta 28 % suomalaisista valitsee nautittavakseen mieluiten tummapaahtoisen kahvin. Se sisältää vaaleapaahtoista kahvia vähemmän hapokkuutta, minkä vuoksi tummapaahtoiset kahvit ovat osalle kahvinjuojista vatsaystävällisempiä vaihtoehtoja.

”Kohtaan yllättävän usein uskomuksen, jonka mukaan mittaamalla vaaleapaahtoista kahvia tuplamäärä saataisiin aikaan tummempaa kahvia. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä kahvijauheen mittausmäärä ei vaikuta kahvin paahtoasteeseen, Pauligin Paula kertoo ja jatkaa:

”Paulig-kahvien paahtoasteikko on 1–5, ja jokaisesta paahdosta on olemassa useita laadukkaita sekoituksia monelle makumieltymykselle.”

Mutta mikä määrittää kahvin paahtoasteen ja mitkä kaikki tekijät kahvin makuun vaikuttavat? Pauligin Paula avaa lisää faktoja kohtaamiensa kahvimyyttien ja -kysymysten takaa uudessa blogikirjoituksessaan "Rakastettu ja vihattu suomalainen kahvi" ja kertoo myös, miksi Juhla Mokka on hänen mielestään maailman parasta kahvia.

Suomalaiset <3 Juhla Mokka

Juhla Mokka on Suomen suosituin kahvi ja joka toinen maassamme nautittu kahvikupillinen on Juhla Mokka -kahvia. Juhla Mokka -kahvi on siis monelle niin arjen kuin juhlienkin luottokumppani, joka saatetaan pakata myös mukaan maailmalle matkatessa. Koska Juhla Mokka -kahvi on suomalaisen kahvikulttuurin keskiössä, kansainvälistä kahvipäivää juhlistetaan tänä vuonna Helsingissä sijaitsevassa Paulig Kulma -kahvilassa kaikille avoimella I <3 Juhla Mokka -tapahtumalla.

”Tarjoamme Kulmassa kansainvälisenä kahvipäivänä 1. lokakuuta ainoastaan Juhla Mokka -kahvia niin suodatinkahveissa, espressoissa kuin Cold Brew -kahveinakin. Juhla Mokka -kahvista on siis moneksi ja sen suureen suosioon on syynsä. Päivän aikana on luvassa myös mukavia yllätyksiä ja oheisohjelmaa kahvilan asiakkaille ”, Paulig Kulman Manager Charlotta Nylund kertoo.

Herkulliset reseptit kansainväliseen kahvipäivään

Kotikeittiössä vaaleapaahtoisen Juhla Mokka -kahvin kanssa makupariksi sopii erinomaisesti herkullinen sitruuna-lakritsiraakakakku. Juhla Mokka Tumma Paahto tai Tosi Tumma -kahvi muodostaa puolestaan täydellisen makuparin mehevän punajuuri-suklaakakun kanssa. Ota tästä maukkaat reseptit talteen!

Sitruuna-lakritsiraakakakku

Ainesosat

Pohja:

1 dl pähkinöitä
1 dl kookoshiutaleita
1 dl taateleita (kivettömiä)
Hyppysellinen suolaa

Täyte:

400 ml kookosmaitoa
1 sitruunan kuoret ja mehu
½ tl vaniljauutetta
1,5 rkl lakritsijauhetta
2 rkl lucumaa tai tocoa
½ rkl psylliumia
1 dl kookosöljyä

Maun mukaan (sitruuna-)steviatippoja
Hieman suolaa

Valmistusohje

1. Sekoita pohjan ainekset tasaiseksi massaksi tehosekoittimessa. Jos pohja vaikuttaa kuivalta, voit lisätä pikkutilkan vettä.
  2. Pohjusta irtopohjavuoka leivinpaperilla ja öljyä reunat ja pohja kookosöljyllä. Painele pohjaseos vuokaan ja nosta jääkaappiin.
  3. Sulata täytteeseen tarvittava kookosöljy. Raasta sitruunan kuoret ja purista mehu. Mittaa kaikki täytteen aineet psylliumia lukuun ottamatta kulhoon ja aja tasaiseksi sauvasekoittimella. Lisää psyllium samalla sekoittaen. Säädä makeutus haluamallesi tasolle.
  4. Kumoa täyte pohjan päälle ja nosta se pakastimeen. Anna kakun tekeytyä pakastimessa useamman tunnin tai yön yli.
  5. Ota kakku huoneenlämpöön noin 15 min ennen tarjoilua. Koristele halutessasi esimerkiksi lakritsilla, sitruunan kuorella tai kookoslastuilla ennen tarjoilua.

Punajuuri-suklaakakku

Ainesosat

650–700 g punajuurta
250 g voita
4 dl sokeria
4 kananmunaa
3½ dl vehnäjauhoja
250 g taloussuklaata rouhittuna
3 rkl kaakaojauhetta
2 tl ruokasoodaa
2 tl vaniljasokeria

Kuorrute:

200 g tummaa suklaata
100 g voita
½ dl vettä

Valmistusohje

1. Kuori punajuuret ja pilko noin neljään osaan. Keitä lohkoja n. 30 min tai kunnes ovat pehmeitä. Valuta.
  2. Soseuta yleiskoneessa tai sauvasekoittimella. Jäähdytä.
  3. Vatkaa voi ja sokeri vaahdoksi. Lisää munat yksitellen joukkoon koko ajan vatkaten. Lisää lopuksi mukaan jäähtynyt punajuurisose.
  4. Sekoita kuivat aineet keskenään ja kääntele seos punajuuritaikinaan.
  5. Kumoa valmis taikina voideltuun Ø 24 cm kakkuvuokaan.
  6. Kypsennä uunin keskiosassa 175 asteessa 45 min tai kunnes kypsä. Kakku saa jäädä keskeltä hieman pehmeäksi.
  7. Anna kakun jäähtyä ennen kumoamista.

Kuorrutus:

1. Sulata ainekset vesihauteessa. Levitä hieman jäähtynyt kuorrutus kakun päälle paksuksi kerrokseksi.
  2. Anna kakun levätä kylmässä ennen tarjoilua.